Asas Pemerintahan

Sebagaimana telah dipaparkan sebelumnya, Hukum Administrasi Negara mengenal asas-asas Umum Pemerintahan Yang Baik (AUPB). Seperti Asas Kepastian Hukum, asas Asas Kepentingan Umum, Asas Keterbukaan, Asas Kemanfaatan, Asas Ketidakberpihakan/Tidak Diskriminatif, Asas Kecermatan, Asas Tidak Menyalahgunakan Wewenang, Asas Pelayanan Yang Baik, Asas Tertib Penyelenggaraan Negara, Asas Akuntabilitas, Asas Proporsionalitas, Asas Profesionalitas dan  Asas Keadilan. 

Didalam praktek Hukum Acara Administrasi Negara di PTUN, asas-asas ini menjadi landasan didalam menilai putusan pejabat TUN yang telah dikeluarkan. Dengan asas inilah maka hakim kemudian mempertimbangkan gugatan di PTUN. 

Irisan AUPB selain dikenal didalam hukum acara administrasi di PTUN juga menjadi penilai Penting ditengah masyarakat. Bagaimana putusan pejabat TUN mencapai Keadilan. 

Didalam berbagai putusan pejabat TUN yang kemudian menjadi perhatian berbagai kalangan, dapat saja berbagai asas yang digunakan didalam AUPB dapat dinilai. 

Seperti “asas kepastian hukum” beririsan dengan asas Keadilan. Atau asas “kepentingan umum” dapat disandingkan dengan “asas keterbukaan”. Atau “asas keterbukaan” disandingkan dengan “asas kecermatan”. Atau “asas kecermatan” dengan asas profesionalitas”. Begitu seterusnya. 

Dalam praktek di PTUN, berbagai putusan hakim PTUN sering menggunakan dua buah asas untuk menilai penerapan putusan pejabat TUN. Dengan dua asas yang menjadi irisan kemudian hakim menilai putusan pejabat TUN ternyata bertentangan dengan asas yang telah dipaparkan. 

Atau bisa saja hakim PTUN kemudian menggunakan satu asas

Berdasarkan pertimbangan hukum menggunakan dua irisan asas yang digunakan oleh hakim PTUN, Hakim kemudian PTUN membatalkan berlakunya putusan pejabat TUN. 

Dengan dikabulkannya putusan pejabat TUN maka terhadap putusan yang telah dikeluarkan kemudian bertentangan dengan hukum. 

Sehingga keberlakuannya kemudian tidak dapat diterapkan dalam perkara. 

Iklan

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout /  Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout /  Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout /  Ubah )

Connecting to %s